Sennheiser RS 140

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sennheiser RS 140 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,6

burgkop 18-12-2010
Geschreven voor: Sennheiser RS 140

Wij hebben zowel de 120 als de 140.
Ik moet zeggen na bijna 2 jaar gebruik nog steeds erg tevreden over het geluid.
Wij gebruiken ze een uur of 6 per dag, in dezelfde ruimte, storingvrij.
Maar na een paar maanden begon de druk op de oren al duidelijk te verminderen.
Eerst zaten ze goed strak en kon je zowat op je kop gaan staan, bleef goed zitten.
Maar dat aandrukken is in de loop der tijd steeds minder geworden, begon dus al na een paar maanden.
Nu moet je goed opletten om niet te bukken, want dan ligt ie echt op de grond. (bij ons nog niet voorgevallen)
Dat is een tegenvaller.
Wij gaan er voorzichtig mee om en trekken hem niet wijder dan nodig om hem op te zetten, dus eigenlijk op het hoofd schuiven.
Heb ik ook gemeld aan Sennheiser, maar die doen er niets aan.
Slechte service, want dit spul is duur genoeg.
Al hadden ze maar een paar kale beugels gestuurd, had ik de boel wel overgezet.
Snap niet dat die hoofdbeugels niet zijn voorzien zijn van een verenstaal strip, dan bleef de aandrukkracht op de oren gelijk.
Dit zal wel weer Chinees plastiek zijn.
Een ander nadeel: Als je wat aan het doen bent en er is geen signaal, dan gaat hij na een aantal minuten vreselijk ruizen, schrik je je weer rot.
De techniek is heus wel zover dat het zacht kan uitschakelen, maar zal wel weer een paar centen duurder zijn.

jj22 31-10-2009

wat een teleurstelling.

Een draadoos toestel kan nooit een spannende geluidbeleving geven.
Het midden is dun en bas is slap en het hoog is zeker niet prikkelend.

Sanders 08-05-2009

Recensie Sennheiser Rs 140

Introductie

Nu sinds nog niet zo’n lange tijd het draadloze tijdperk is aangebroken kon het natuurlijk niet lang meer uitblijven dat ook het geluid draadloos moet zijn. Zo ook voor hoofdtelefoons. Als je opzoek bent naar een draadloze ‘over the ear’ hoofdtelefoon om je muziek te beluisteren of TV te kijken is de Sennheiser Rs140 een goede keus als neusje van de zalm in de Sennheiser wireless series (RS serie). Hij is echter niet voor iedereen geschikt, ik heb hem nu een paar weken beluisterd en deel graag mijn bevindingen.

What's in it?

De Rs 140 word geleverd in een zeer eenvoudige kartonnen doos waar ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van was, het gaat echter om de inhoud dus ik heb me er dan ook weer snel overheen kunnen zetten. In de eerste plaats zit er het docking station in wat functioneert als zender van het signaal (deze koppel je dus aan je audio bron) en als laad station. Daarna kwam natuurlijk de hoofdtelefoon met enkele meegeleverde accesoires uit de doos, waaronder de voeding (9V), een 3.5 mm stereo kabel met een vergulde 6.3 mm adapter, twee AAA oplaadbare batterijen en de handleiding.

Design en Functionaliteit

In deze categorie zit meteen het meeste positieve alsmede het meest negatieve wat ik heb ondervonden tijdens het gebruik. Optimist die ik ben begin ik natuurlijk met het positieve. De Sennheiser Rs 140 is ontzettend makkelijk in het gebruik. Alles werkt precies zoals je zou verwachten dat het werkt en alles zit gewoon op de goede plek. Het begint al met het gemak waarmee je de Rs 140 aansluit wat werkelijk een kwestie van ‘plug & play’ is. Batterijen zijn zeer gemakkelijk te installeren, je draait de rechter oorschelp een kwart slag, stopt ze erin, draait de schelp weer erop en klaar. Vervolgens rest alleen nog de stekker in het stopcontact en de mini-jack in je geluidsbron en de Rs140 werkt meteen. Het komt zelden voor dat ik iets gebruik wat ook werkelijk zo simpel werkt als word beloofd . Ook het opladen is super simpel, een kwestie van de hoofdtelefoon op het rekje van het laadstation hangen en de Rs140 word meteen opgeladen. Op het laadstation zitten 3 lampjes (connection, charging en power) zodat je precies weet wanneer de hoofdtelefoon volledig is opgeladen. Bij het testen gingen de batterijen per laadbeurt rond de 20 uur per keer mee wat ik een opvallend goed resultaat vond. Op de hoofdtelefoon zelf zit een aan/uit switch, een volume switch, een balans switch en een tune knop. Ook deze werkten allemaal zoals je wilt dat het werkt.
Nu toch even de negatieve kritiek welke gaat over het gebruikte materiaal voor de hoofdtelefoon. Voor een prijs van pakweg 150 euro vind ik de hoofdtelefoon (niet het docking station) wat goedkoop aanvoelen als gevolg van de gehele plastic constructie van de hoofdtelefoon en de wat goedkoop aanvoelende kussentjes op de oorschelpen. Ik had het zeer kunnen waarderen als de laatste van leer of zelfs kunstleer waren gemaakt in plaats van rubber. Toch doet dit alles niets af van de stevigheid, de hoofdtelefoon voelt robuust aan al heb ik hem niet aan een ‘crash-test’ onderworpen. Ook kwa comfort zit het goed, je kunt de hoofdtelefoon makkelijk voor langere tijd dragen zonder irritatie aan je hoofd/ oren te ondervinden. Alleen de plastic constructie is dus een noemenswaardig minpunt.

Sound

De Rs 140 is misschien wel de beste draadloze hoofdtelefoon die er op het moment te krijgen is voor de consument. Dit komt ook duidelijk naar voren in het geluid, al kom ik hier ook even terug op het punt uit de introductie dat hij niet voor iedereen geschikt is. Voor heel veel toepassingen heb ik de Rs140 werkelijk als de ideale oplossing bevonden en ik ben er ook van overtuigd dat iedereen die hem probeert dat met me eens zal zijn. Persoonlijk was ik het meest enthousiast over het gebruik van de Rs140 in combinatie met mijn 42” (plasma) televisie. Ik heb het geluid van de Rs140 namelijk ervaren als minstens net zo goed als mijn dolby surround set en het is ongelofelijk plezierig gebleken om af en toe eens een film te kunnen kijken zonder dat de rest van het huis daarvan hoeft mee te genieten en toch het geluid ongegeneerd hard te kunnen zetten (let wel op je oren!). Ook voor het casual muziek luisteren is de Rs140 erg geschikt en doet niet onder voor een zeer redelijke wired hoofdtelefoon. Het punt wat ik wel wil maken is dat dit geen vervangende hoofdtelefoon is voor een echte wired high-end hoofdtelefoon van 150+ euro, je kan en mag dit ook niet verwachten van deze hoofdtelefoon. Laatst genoemde klasse presteert in geluidskwaliteit en detail gewoon beter dan een draadloze hoofdtelefoon al is het maar omdat je altijd wat ruis zult blijven houden, al is dit bij de Rs140 niet meer te horen op normaal luisterniveau, alleen in stille intervallen.

Portability

Ook op dit punt heeft de Rs140 mij verre van teleurgesteld. Mocht je net als ik vaak vervelende haperingen en storingen ondervinden met draadloze apparatuur zal dit een absolute verademing zijn. Ik heb in de vele gebruikersuren werkelijk niet een keer meegemaakt dat het geluid wegviel of dat er een ruis optrad, ook vond de hoofdtelefoon altijd automatisch het juiste signaal. Dit alles was wel binnen de muren van een kamer en ik was uiteraard ook benieuwd ‘wat er zou gebeuren’ als ik de hoofdtelefoon meenam voor een wandeling door het huis. Tot op zekere hoogte, een voor mij verbazingwekkende 50 meter hemelsbreed, bleef het signaal zeer sterk en was er nauwelijks tot geen verschil te ondervinden in geluidskwaliteit. Natuurlijk maakt het wel uit hoe je jouw huis gebarricadeerd hebt; als je dikke stalen muren hebt is dit natuurlijk niet bevorderlijk voor het ontvangst. Maar in de gemiddelde woning kun je bijna in je hele huis helder ontvangst krijgen als het docking station centraal geplaatst is. Wel maakt het voor de batterijen uit hoe ver je van het station zit want op 50 meter gaan de batterijen merkbaar korter mee dan dat je dichtbij zit. Al is dit natuurlijk geen probleem aangezien de batterijen oplaadbaar zijn.

Conclusie

Tegen mijn lichte scepsis in was ik zeer blij verrast met vooral het gebruikersgemak en de draadloze prestaties van de Sennheiser Rs140. Zolang je niet opzoek bent naar een high-end hoofdtelefoon om je muziek in het meeste subtiele detail te kunnen beluisteren is deze hoofdtelefoon wat mij betreft een enorme aanrader. Op het gebruikte materiaal (afwerking) na heeft de Rs140 mij op alle fronten verrast en krijgt dan ook vier zeer verdiende sterren.

timscheffers 10-03-2009
Geschreven voor: Sennheiser RS 140

Perfect geluid. Zender moet wel goed geplaatst worden. Het enige nadeel is het automatische uitschakelen. Verder een perfect en mooi apparaat.

johnny007 21-01-2009
Geschreven voor: Sennheiser RS 140

Mooie vormgeving incl standaard. Alleen die ruis inderdaad, heel erg storend en dat is dan ook de reden dat ik hem heb terug gestuurd naar de internetwinkel. Ik ga nu er een halen gewoon met een draad.

Music4ever 23-12-2008
Geschreven voor: Sennheiser RS 140

Heb jarenlang een draadloze hoofdtelefoon van Philips gehad, dat was niet bepaald een succes! De koptelefoon zat niet echt lekker, ruiste veel en de muziekkwaliteit was ik gewoon zat. Had hem de laatste tijd ook zelden meer op dus ik dacht het wordt tijd voor een nieuwe. Veel op internet gezocht en aangezien ik al een Sennheiser koptelefoontje bij mijn computer heb, die uitstekend bevalt heb ik uiteindelijk ook nu voor een Sennheiser gekozen. Wat meteen opvalt is de kwaliteit van de zender en van de koptelefoon, wat zeer degelijk aanvoelt. (echt Duits) Koptelefoon zit ook als gegoten en je kunt hem zoveel draaien en bewegen dat volgens mij iedereen hem past. klein minpuntje is de on/of knop die een beetje slapjes aanvoelt. Dan het belangrijkste: de muziekkwaliteit. Die is werkelijk fenomenaal, ontzettend helder en scherp geluid, je kan alle instrumenten ook erg goed onderscheiden. Voor TV kijken is hij ook erg geschikt, evenals voor mijn elektrische gitaar. De ruisonderdrukking werkt ook perfect, heerlijk wanneer er even niet word gepraat, of even geen muziek word gedraaid je niet die irritante ruis hebt.
Als je houd van een totaal andere muziekbelevenis kan ik je deze ontzettend aanraden, ook wanneer je bijv. een film in je eentje kijkt is dit echt genieten geblazen.
De compression functie is ook een succes, je hebt het gevoel dat je nu altijd een 'vol' geluid hebt, iets wat ik bij mijn andere koptelefoon erg miste.

Dingen waar je wel even op moet letten: Het steekt erg krap waar je de zender neerzet. 10 CM meer naar links of rechts maakt al een enorm verschil.
Wees geduldig met het vinden van het juiste kanaal. Er zitten er 3 op, en het duurt soms even voordat hij perfect functioneert.

Deze koptelefoon ga ik denk ik nog heel veel plezier aan beleven. Ben een kritisch luisteraar maar vind deze de beste in zijn soort, veel beter dan Bose bijv. Dit klinkt vele malen voller!

Roef 24-10-2008
Geschreven voor: Sennheiser RS 140

Na veel zoeken op het internet gekozen voor deze hoofdtelefoon. Ik ben er erg tevreden over. Er zijn dagen dat ik hem de hele dag op heb. De accu's houden dit goed uit, en ook het hoofd heeft geen draagproblemen.
In het begin even gezocht naar een goede opstelling. Het basisstation staat nu in mijn (metalen) bureaulade (lekker lang netsnoer), en geeft geen storing. Meestal hangt er een ipod aan. De oren worden goed afgesloten. En ook al staat het volume zacht, het komt makkelijk boven het omgevingsgeluid uit. Hierdoor kan ik me goed concentreren op mijn werk. Ik zit namelijk op een afdeling waar ca 10 mensen in een ruimte zitten, regelmatig publiek ontvangen wordt, en het soms meer weg heeft van een zwembad dan van een kantoor.

Bronsky 01-03-2008
Geschreven voor: Sennheiser RS 140

Vandaag de RS 140 aangeschaft. Deze draadloze hoofdtelefoon laat gewoon niets te wensen over. Heerlijk bewegingsvrij genieten van pop, klassiek en alle andere soorten muziek. De speelduur op de oplaadbare NIMH batterijen is met 23 uur bijna eindeloos. De geluidskwaliteit is werkelijk fenomenaal.
En dan hoor ik, met mijn magnetostatische luidsprekers echt bij de kritische luisteraars.
Van harte aanbevolen dus.

Bronsky

Joost99 22-12-2007
Geschreven voor: Sennheiser RS 140

Goede kwaliteit, maar heeft de vervelende neiging zichzelf uit te schakelen als het geluid zacht of even weg is, wat behoorlijk irritant kan zijn. Knopjes op de koptelefoon zelf zijn handig, maar als je op de bank of kussen ligt, dan verschuiven ze gemakkelijk uit zichzelf, waardoor je steeds weer de juiste instellingen opnieuw moet zoeken.

EricB 31-07-2007

Ik gebruik de Rs140 om te oefenen met mijn basgitaar,
de bassen komen er stevig uit ondanks het belachelijk lage vermogen.
De set ruist alsof je aan zee zit, en geeft ook een hele irritante hoge piep. Soms schik je ook van de plotselinge storing (boormachine buren ofzo) Bij hardere passages valt het geluidsnivo soms terug.
Na een kwartiertje denk je dat je oren er vanaf vallen zo warm worden ze.
Ik heb voledig opgeladen batterijen gebruikt, en zit op 1 meter afstand van de zender.
Al met al is het een zielige vetoning om zo veel geld neer te leggen, terwijl ik een draadloze gitaar set van sennheiser heb die geweldig is.
pluspunt: vervangbare gangbare batterijen.
Hij voldoet voor mijn doel.

pbor 20-03-2007
Geschreven voor: Sennheiser RS 140

Mijn hoofdtelefoon was aan vervanging toe, besloten om eens gek te doen en een high-end aan te schaffen, en gelijk ook maar draadloos. Uitgekomen op deze sennheiser RS140.
Helaas is deze mij tegen gevallen en inmiddels geretourneerd. Mijn klachten zijn als volgt:
- teveel ruis/storing. Zeker wanneer de bron (tijdelijk) geen signaal geeft, bv bij spraak dan is de ruis duidelijk hoorbaar. Viel mij tevens op dat de ruis minder wordt als ik het volume op de hoofdtelefoon verder open zet. Misschien heb ik erg gevoelige oren maar van deze prijsklassa verwacht ik toch meer kwaliteit. PS ik heb alle channels geprobeerd en ook compression aan/uit, helpt allemaal niets.
- wanneer de bron enkele seconden geen signaal geeft, dan schakeld de zender zichzelf uit en scant de hoofdtelefoon naar andere zenders, soms komt 3fm opeens tussendoor ;)
Zoals ik al vertelde verwacht ik van een hoofdtelefoon van rond deze prijs meer kwaliteit. Het heeft mij dan ook verbaast dat de draadloze interface is uitgevoerd mbv een simpele fm zender. Ik had eerder een dect of wifi interface verwacht (gat in de markt?).

Marco G 04-03-2007
Geschreven voor: Sennheiser RS 140

Zojuist deze hoofdtelefoon aangeschaft. Gelukkig mag ik hem terugbrengen. De geluidskwaliteit valt erg tegen. Heel erg schel. Wat wel goed is aan dit apparaat is dat je de compressie kan uitschakelen waardoor je geen last hebt van varierende geluidsniveaus bij muziek met harde en zachte passages. Dat stoorde nogal bij mijn vorige draadloze hoofdtelefoon (Sennheiser RS85).

Albert020 22-01-2007
Geschreven voor: Sennheiser RS 140

Ja echt een zeer goede hoofdtelefoon de
Sennheiser RS-140, heb hem vandaag aangeschaft
en moet zeggen heb zelden zo goed geluid gehoord in een draadloose hoofdtelefoon, en hij gaat ook nog best hard met goede hoge tonen en lage basen.
Ja echt een gewedige hoofdtelefoon die zijn geld ook echt waard is !

PeterS30 07-09-2006

Ik heb de HDR-130 nu een paar weken in het bezit en ben nog steeds een trotse
eigenaar. Echt een grootheid voor wat betreft geluid en comfort! Praktisch gen
ruis. Aangesloten op radio en/of computer maakt geen verschil, het geluid
blijft geweldig. Een aanrader dus..!

PetervBr 19-08-2006
Geschreven voor: Sennheiser RS 140

Ik vind het prettig om me vrij door het huis en in de tuin te bewegen en naar
muziek te luisteren, zonder anderen te storen. Daarvoor heb ik een jaar of 5
geleden een draadloze hoofdtelefoon van AKG gekocht, die destijds behoorlijk
stevig geprijsd was. Hij is me in het gebruik toch erg tegen gevallen:veel
ruis, storende clickgeluiden en geen fraai geluid + een storend werkend
ruisonderdrukkingssysteem'. Met enige aarzeling ben ik overgestapt op de
Sennheiser RS140. Ik heb 'm (vast te duur) gekocht onder de voorwaarde dat ik
'm, als ie niet aan mijn verwachtingen voldoet, binnen 14 dagen kan
terugbrengen (geld terug).
Ik gebruik de RS 140 nu een dag intersief en hij bevalt me heel goed:
nauwelijks ruis, ook bij grotere afstanden en een gewapend betonnen plafond
ertussen en ook niet bij zachte passages, een voor mij (ik ben geen
afgestudeerde audiofiel, maar ik vind een mooi' geluid wel heel belangrijk))
erg mooi helder open geluid: goede verhoudingen in de weergave van alle
frequenties, een breed geluid, waarin de instrumenten goed herkenbaar zijn. Na
uren dragen zit hij nog steeds lekker en ik hoef nog steeds niet op te laden.
De score voor geluidskwaliteit is een 9, maar zal ongetwijfeld onderdoen voor
een topmodel met draad, waar de echte afgestudeerd audiofiel (naar zijn/haar
eigen idee) voor MOET kiezen.